lördag 9 mars 2013

Blindprovning - eller hur man tar ner sig själv på jorden

Jag tycker blindprovningar är både roliga och nyttiga, men också ett utmärkt sätt att sänka sitt självförtroende. Det är ett väldigt ärligt och naket sätt att testa sitt smak- och doftminne. Igår hade jag och två likaledes gueuze-uppskattande vänner en blindprovning med 9 olika sorters gueuze. Just denna öltyp är tacksam att blindprova på grund av den lilla praktiska detaljen att alla producenter använder likadana flaskor. Alltså kan person A öppna alla flaskor, klä in dem i aluminiumfolie och märka dem med en siffra, och person B sedan hälla upp i glas, märka alla glas med en bokstav enligt något slumpsystem och skriva en översättningstabell mellan siffrorna och bokstäverna. På detta sätt behövs ingen utomstående som organiserar blindprovningen, utan den kan vara blind för samtliga närvarande.

Provningens lineup var traditionell gueuze från olika producenter. Detta innebar så gott som samtliga välrenommerade "standard-gueuze" på marknaden, samt Boon Mariage Parfait och Lindemans Geuze Cuvée Rene (eftersom jag anser att dessa två producenters standard-gueuze inte passar in i detta sammanhang). Flaskorna hade tyvärr lite olika åldrar, vilket kan ha påverkat provningen. Alla flaskor öppnades och kläddes i folie direkt, men ölerna hälldes upp 3 åt gången eftersom vi inte hade 9 glas var. Efter en del funderande, antecknande och gissande kollade vi så av resultatet. Jag lägger upp det i sin helhet här, trots den stora skam det kan innebära...

Jag: 2 rätt (3 Fonteinen och Girardin)
Martin: 2 rätt (Boon och De Cam)
Filip: 1 rätt (Hanssens)

Sannolikhet för varje resultat om man överlåter allt till slumpen:

0 rätt: 37%
1 rätt: 37%
2 rätt: 18%
3 rätt: 6%
4 rätt: 1.5%
5 rätt: 0.3%
6 rätt: 0.046%
7 rätt: 0.01%
8 rätt: 0
9 rätt: 0.00026%

Slutsats? Det här var svårt. Fruktansvärt svårt. Alla hustypiska toner och smaker som man tycker sig känna, alla nyanser som man associerar med varje producent, smälts ihop och blir inte alls lika tydliga när man inte ser etiketten. Provningen försvårades också av att en av flaskorna (de Cam, visade det sig) var defekt och inte alls god med konstiga toner av chili och paprika. Jag skäms lite över att jag missade Cantillon, men får trösta mig med att jag kände igen min egen favorit-gueuzeproducent 3 Fonteinen.

Jag tänker ha fler liknande provningar. Kanske också göra om den här provningen om något år eller så. Sällan kan man ge såväl ölet som sig själv en så ärlig chans att visa vad det/man går för.

3 kommentarer:

  1. Gjorde ni någon blind rangordning av ölen också eller gissade ni bara producent? Hade varit kul att se er poänggivning. Kan tänka mig att Girardin placerar sig bra.

    SvaraRadera
  2. Satte målen lite högt kanske. Att tro man är James Bond är lite för mycket. :o)
    Satsa på att ta reda på vad ni egentligen tycker. Vi är inte objektiva när vi provar öl. Vi har så mycket förutfattade meningar. Jag har fått ändra uppfattning om en del öl vid blindprovningar och det tycker jag är viktigast. Att lära sig något om ölen och sig själv.

    SvaraRadera
  3. Jag hade faktiskt inte väntat mig så mycket bättre resultat. Satte en skamgräns på 3 precis före provningen, så det var ju inte så långt borta!

    Vi förde även en del anteckningar och diskussioner om vad vi tyckte om de olika ölerna, även om vi inte betygsatte något. Här var det faktiskt ganska mycket väntade resultat, som att 3 Fonteinen och Cantillon fick goda vitsord av samtliga och att alla var överens om att Oud Beersel var tråkig, kanske sämst (frånsett den defekta de Cam-flaskan då).

    Provningen hade egentligen tre syften: dels att testa många olika gueuze vid samma tillfälle, dels att låta producenterna få spela helt villkorslöst och därmed lära sig mer om sina preferenser, och dels att testa smak- och doftminnet genom att gissa producent. När jag skrev inlägget fokuserade på det sistnämnda eftersom jag tyckte att resultaten var anmärkningsvärt dåliga...

    SvaraRadera