lördag 8 december 2012

Mikkeller George! Calvados Barrel Aged

När man är ölnörd och bosatt i Skåne blir det till att man testar en del från Mikkeller. Jag håller tyvärr inte stenkoll på allt jag testar, men efter en genomgång av Mikkellers ratebeer-registrerade öler konstaterar jag att jag har testat omkring 175 stycken, vilket är ganska precis hälften av vad de gjort. Av dessa har jag en personlig favorit som står ohotad på förstaplatsen: X Imperial Stout Calvados Barrel Aged. Den gjordes till European Beer Festival 2008 i Köpenhamn och serverades där som specialbrygd. Året efter släpptes ett 100-tal flaskor till försäljning på Ølbutikken, och ölet har sedan dess aldrig gjorts. Det är således inget öl man får chansen att dricka särskilt ofta, och därför är det ytterst intressant när det släpps något liknande.

Mikkeller gjorde exempelvis en calvados-fatlagrad version av Beer Geek Brunch Weasel, ett öl jag tyckte mycket om även om jag tyckte att äpple och kaffe var en ganska lustig kombination. Nyss släpptes däremot en icke-kaffesmaksatt, calvadosfatlagrad stout från Mikkeller, nämligen George! Calvados Barrel Aged. Eftersom den bourbonfatlagrade varianten med rätta har fått oerhört bra kritik var jag spänd på att testa den här.


Strålen som rinner ur flaskan är kompakt svart och man riktigt ser hur visköst ölet är. Väl i glaset bildar det också som synes ett tjockt, krämigt och mycket mörkt beigefärgat skum. Upp i näsan når en tjock, fyllig och lätt kladdig doft med toner av ek, kakao, hårt rostad malt, sirap och något jag närmast vill associera med tobak, fast på ett bra sätt (jag är i allmänhet ingen fanatiker av tobak...). Äpplen finns också där någonstans, även om de spelar en betydligt mindre roll än man kanske hade väntat sig.

Smaken är kraftig och närmast burdus, med en tung svallvåg av bränt socker, rostad malt och soja. Åter spelar fatet andrafiol; det finns en del ektoner men calvadosen kommer i bakgrunden. Munkänslan är helt underbart tjockflytande och krämig.

Det här är bra. Riktigt bra. Inte alls lika bra som experimentbrygden som gjordes för 4 år sedan, men fortfarande bra. Kanske skulle man dock låtit ölet ligga kvar lite längre på fatet, eller inte tömt fatet lika noga, eftersom jag gärna hade sett en tydligare äppelton. Detta är dock mycket bra som det är och helt klart värt att köpa ett par flaskor av.

Fotnot: glaset på bilden är Riedel O Riesling - som bland annat användes som festivalglas på Sour & Bitter i våras - ett mycket bra glas utan fot vilket gör det betydligt billigare än andra Riedel-glas och dessutom diskmaskinssäkert. Köper man det som "O-to-go" får man dessutom ett papprör som precis rymmer glaset vilket gör att man enkelt kan ta det med sig vart man än går. Klar rekommendation från min sida att ha som vardagsglas eller just när man vill dricka bra drycker på annan plats.

Pris/tillgänglighet: Finns på Ølbutikken, eller nu också att köpa i webshop direkt från Mikkeller. Kan skickas inom hela EU. Kostar DKK 92 i butik eller 90 på internet för 25 cl. Kan gå åt fort med tanke på populariteten hos de tidigare fatlagrade George-versionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar