söndag 16 september 2012

På vilka öler ska man dofta?

Det här är ett ämne som verkar dela ölvärlden något, vilket framför allt märks i hur öl serveras. Häller jag upp ett öl hemma brukar jag vanligtvis använda ett kupat glas och fylla det till mindre än hälften för att få gott om svängrum till mitt öl. Vi tar den sidans argument och förespråkare först.

Ett kupat glas ger drycken en relativt stor yta och samlar sedan upp flyktiga ämnen så att de koncentreras mot näsan som lämpligen finns i närheten av glasets öppning. Genom att snurra ett glas med öl med kolsyra i händer åtminstone tre saker: i) ölets yta ökar ytterligare genom att öl når upp på kanterna av glaset, ii) bubblor av koldioxid fälls ut vid glasets botten, tar sig upp till ytan och för med sig doftämnen från ölet, och iii) ett större skum bildas vilket åter ökar ölets yta mot luften. För den som riktigt vill sniffa på sitt öl är därför en kupa fylld maximalt till hälften att rekommendera. Till höger syns ett nysnurrat Orrefors Difference Porter, för övrigt ett utmärkt ölglas, fyllt med Nøgne Ø Imperial Stout. Tillverkarens egna promotionbilder för glasserien ser dock annorlunda ut. Här är porterglaset fyllt hela vägen upp så att kupans funktion totalt försvinner (åtminstone innan man druckit upp hälften). Nördnotering 1: Skummet på portern är sannolikt photoshoppat för att bli så vitt. Nördnotering 2: Jag fick höra att glaset på promotionbilden är fyllt med Mariestads Porter. Glaset rymmer drygt 50 cl, men såvitt jag vet har Mariestads Porter bara sålts i 33-centilitersflaska? Anser de alltså att man ska fylla glaset med en och en halv flaska öl?

Bilden till vänster visar en burk Alchemist Heady Topper, med texten "Drink from the can!" i versaler runtom burkens övre del. Läser man närmare på burken finner man kanske det främsta av den andra sidans argument: "The act of pouring it in a glass smells nice, but it releases the essential hop aromas that we have worked so hard to retain." För mig som kupa-förespråkare till nästan varje öl är det smått provocerande att läsa denna mening på förpackningen till världens just nu 41:a bästa öl. Inställningen återkommer på snart sagt varje pub i USA, där olika typer av pale ale (oavsett om det är en APA, IPA eller DIPA) serveras i pintglas med raka kanter, gärna fyllda så att de svämmar över lite. Dessa glas gör att ölet upplevs som lättdrucket, men ger litet eller inget utrymme för doftintryck. Själv häller jag gärna upp min Heady Topper i ett kupat glas, för det ölet har en så fantastisk doftprofil att jag verkligen inte vill gå miste om det. Jag vill helt enkelt att det ska släppa lös sina "essential hop aromas" så att de kan få spridas upp till min näsa.

Ett annat argument är kanske ännu mer av en smaksak: jag har ibland fått höra att man inte ska snurra ett glas med öl för att man släpper lös kolsyran och därmed förstör munkänslan. Då jag själv aldrig har sällat mig till sällskapet som sågar ett öl bara för att det har för lite kolsyra har jag aldrig riktigt köpt detta argument, men visst finns det en skillnad i munkänsla mellan ett orört glas nyligen upphällt öl och samma glas som snurrats och doftats på några varv. Ofta kan dock detta vara till det bättre; jag slipper gärna den ganska vassa munkänsla som många öler kan ha om de är kraftigt kolsyrade.

Det riktigt märkliga tycker jag är när man kommer till ytterst välrenommerade ölställen och får ett öl från fat upphällt i en kupa. Kupan är av någon anledning alltid fylld till bredden. För mig är det lika konstigt som om man skulle gå in på en oerhört snobbig vinbar och få ett 15-centilitersglas fyllt upp till kanten. Det skulle aldrig hända, så hur kommer det sig att pubarna envisas med att servera fyllda glas även när det gäller starka och kraftfulla ölstilar? Min bästa gissning är att det har med kundens förväntningar att göra. Många kunder skulle helt enkelt bli besvikna om de fick ett glas som inte var fullt. Jag hoppas det kommer ändring i denna fråga, för beställer jag t.ex. 25 cl kraftfullt barley wine från fat vill jag gärna ha det serverat i en stor kupa. Den enda pub jag hittills besökt som förstått detta är utmärkta Popeye i Tokyo, där bilden till höger är tagen och visar ett öl nyligen upphällt från fat. Jag väntar med spänning på att få en halvfull kupa med fatöl från exempelvis Akkurat, Oliver Twist eller Mikkeller Bar. Jag vill nämligen gärna dofta på mitt öl, nästan oavsett ölstil.

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg, och jag håller verkligen med.

    SvaraRadera
  2. Även jag instämmer på detta. Tänkte även flika in att Popeyes hemsida är otroligt ful.

    SvaraRadera