måndag 10 september 2012

Oerbier Special Reserva - igen

Nyligen testade jag en (egenlagrad) flaska av De Dolle Oerbier Special Reserva från 2008 och blev mer eller mindre frälst. Vid mitt senaste besök på Mikkeller Bar kunde jag därför inte låta bli att beställa en flaska från 2004 för att se vad ytterligare fyra år gjorde med detta öl. Ett slags nästan-vertikal alltså, med en dryg månad emellan. 
Nu tog jag tyvärr ingen bild på ölet senast jag testade, men jag kan vittna att det yngre ölet var betydligt mörkare och inte lika rött. 2004an är, som synes, kraftigt rödaktig och relativt klar med ett litet, nästan vitt skum. I doften märks åldern tydligt, mycket tydligare än i den yngre varianten. Tydliga oxidationstoner, källare, damm, ek och lite vinäger. Som alltid är doften oerhört vinös, men inte alls med den djupa, kraftfulla fruktighet som fanns i 2008an. Även smaken är tydligt vinös, relativt fruktig och med tydliga inslag av ekfat och vinäger. Det känns dock som att oxidationen har gått för långt; i stället för en kraftig men balanserad kamp mellan maltighet och mjölksyra så har detta äldre öl nästan blivit enformigt åt mjölksyrahållet. Vad som en gång kunde beskrivas som en balanserad och annorlunda korsning mellan kvadruppel och oud bruin har nu blivit mer av en stilren (om än ovanligt stark), lagrad oud bruin. 

Slutsatsen blir helt enkelt att jag föredrar min Oerbier Special Reserva lagrad omkring fyra år, när malten och fruktigheten fortfarande har kvar sin kraft men ölet hunnit smälta ihop en aning sedan flasktappningen. Med detta sagt njöt jag dock även av den äldre varianten; det är inte ofta som "bra, lagrad oud bruin" kan anses vara ett dåligt betyg.

Tillgänglighet: Denna årgång finns, tillsammans med några färskare, på Mikkeller Bar
Pris: 150 danska kronor för 33 cl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar