söndag 26 augusti 2012

Russian River Brewing Company

Ett av de där bryggerierna som tycks göra allting rätt enligt mig är Russian River. På sin nuvarande bryggeripub i Santa Rosa, mitt i vinparadiset Sonoma County, har man producerat öl sedan 2004, men bryggeriets historia går tillbaka till 1997 då vintillverkaren Korbel Champagne Cellars bestämde sig för att ge sig in i ölbranschen. Vinnie Cilurzo anlitades som bryggare. Bryggeriet jobbade på några år, men under tidigt 2000-tal började saker hända. 2003 köpte Vinnie och hans fru Natalie bryggeriet. Samma år skapades flaggskeppet Pliny the Elder, och året därpå flyttade man in i den nuvarande bryggeripuben i centrala Santa Rosa. 2008 öppnades dock ett nytt bryggeri bara någon kilometer därifrån, vilket gjorde att kapaciteten kunde trefaldigas. Bryggeripuben finns dock kvar, och fortfarande bryggs vissa av ölerna här. Bakom baren finns bland annat ett stort fönster genom vilket besökare kan se såväl ekfaten där flera av de belgiska ölerna lagras som ett kar där Beatification blandas för att fånga upp jäst och bakteriekulturer från andra brygder för att sätta igång en "spontan" jäsning.

Bryggeripuben idag är ett stort och mycket populärt ställe. Det är en pub som tycks vara lokalbefolkningens favorit och som även mitt på dagen en onsdag är välbefolkad och livlig, men knappast en pub där man kan få  sig en lugn pratstund med bryggaren. Även om en pratstund med bryggaren hade varit roligt, så sörjer man inte länge när man i stället kan beställa en flight med 18 av bryggeriets öler, av vilka 8 endast finns på fat. Russian River är experter på två saker: de kan få fram en humleprofil som nästan ingen annan lyckas matcha, och de kan göra balanserade men kraftfulla sura, ekfatslagrade öler som når upp i toppen av sin kategori. Just därför var det roligt att för första gången få testa Russian River Porter; en robust porter på 5,75% som är len och stiltypisk men ändå kraftfull och bestämd. Det är inte ett öl jag i normala fall skulle skriva någon hyllning till, men när det just kommer från ett bryggeri som kanske är bäst i världen på välhumlade ljusa ales och på den nya världens sura öler blir det plötsligt helt fantastiskt. Mitt besök på Russian River lämnade mig med två huvudsakliga slutsatser: den ena är att även om allt håller hög klass så är deras bästa öler de som faktiskt flasktappas, och den andra är att Vinnie och hans medhjälpare har ett mycket brett kunnande som, vid sidan av de öler som gjort dem kända, kan framställa en så bra, stilren porter.
Russian River-flight med den belgiska halvan av ölmenyn. Självklart tog jag även en flight av den amerikanska halvan, men ville inte beställa in 18 smakprover från fat på en gång av (berättigad) rädsla att de skulle hinna tappa i kolsyra.

Tyvärr är Russian River ett bryggeri som aldrig exporterat något till Europa. Å ena sidan är detta oerhört synd eftersom det gör det både dyrt och krångligt att komma över deras öler, men å andra sidan kanske vi inte ska klaga med tanke på att deras öl bara distribueras till en handfull stater i USA (västkusten, Colorado och Pennsylvania, då främst Philadelphia). Jag kan ändå inte sluta hoppas på att exempelvis Drikkeriget ska lyckas få över deras öl hit till Skandinavien. Svårtillgängligheten gör det dock lite extra speciellt när man väl får tag på några flaskor. Nyligen testades några av deras humlestinna öler här hemma, nämligen deras nya single hop-APA Row 2, Hill 56, samt deras IPA Blind Pig och DIPA Pliny the Elder.

 Row 2, Hill 56 är det första ölet i en serie som bryggeriet gör tillsammans med några av deras humleproducenter. Detta tycks också vara något som utmärker Russian River, att de har en mycket nära relation till sina råvaruleverantörer, då främst humleodlare och vinmakare från vilka de köper vinfat. Row 2, Hill 56 har undertiteln "The Story of Simcoe", och är en hyllning till några familjeägda humlefarmar kring Yakima, Washington, där humlesorten simcoe utvecklades för inte alls särskilt länge sedan. Ölet har fått mycket bra kritik på ratebeer, men jag själv förstår tyvärr inte riktigt charmen med detta öl, vilket mest beror på dess enligt mig ganska störande ton av urin. Däremot ser jag mycket fram emot framtida öler i samma serie. För mig känns det lite som att det blir den ultimata single hop-serien om den bryggs av Russian River.




Blind Pig är en annan historia. Här har vi en av mina absoluta favoriter när det kommer till IPA, och ett öl jag drack flera gånger under mitt besök i San Francisco. Ölet tycks dock tappa fort, trots att flaskan är (med svenska mått mätt) blygsamma två månader gammal tycker jag att den saknar den riktiga humlefräschör som man får när man dricker den riktigt färsk. Då står sig storebror Pliny the Elder bättre. Här finns mer av en maltbas som håller uppe ölet lite längre och gör att det fortfarande smakar fantastiskt. Jag har testat dessa två med någorlunda kort mellanrum vid ett par tillfällen tidigare, och nog alltid tyckt att Blind Pig varit mer välgjord, men då har de nog varit färskare än två månader.

Som slutnotering vill jag ge en liten hyllning till Happy Hops. Jag drack det ölet först på en provning i SF, sedan på bryggeriet, och någon vecka senare hemma från en growler jag köpte med mig hem. Ölet kallas för blonde/golden ale, men är enligt bryggeriet någon hybrid mellan blonde ale, pale ale och IPA. Det är friskt och lättdrucket men med en så fantastiskt blommig och fruktig humleprofil att man inte kan göra annat än att luta sig tillbaka och njuta. En känsla som nog får avsluta detta inlägg, eftersom det är en mycket bra sammanfattning av hela bryggeriet. Njutning.

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med om i stort sett allt du skriver.. Russian River är ett av dom absolut mest kompetenta bryggerier jag provat öl från. Framförallt de belgiska/sura varianterna men även humlebomberna håller högsta internationella världsklass i min mening. Helt klart en av höjdpunkterna på vår Nor Cal semester i somras!

    SvaraRadera